Per fer front a la pandèmia de Coronavirus, ens hem hagut de quedar tots confinats a casa. Això ha provocat grans canvis en les nostres vides: han canviat totalment les nostres rutines i la nostra vessant social s’ha vist totalment afectada. Unes circumstàncies extraordinàries a les que tots hem hagut de fer front.
Al nucli familiar, el canvi més important sens dubte és el fet que els nostres fills i filles han deixat d’anar a les escoles i instituts. Això ha fet que les famílies, amb l’ajuda que ens fan arribar els mestres/ professors, estiguem entomant la tasca educativa amb els nostres fills/es.
Potser hi ha famílies que viviu bé aquesta situació i que esteu tranquils veient com els vostres fills/es segueixen aprenent a casa. Per contra, n’hi ha d’altres que viviu aquesta situació amb més inquietud, ja que patiu pels aprenentatges dels vostres fills/es. Aquest sentiment de preocupació és normal i totalment comprensible.
En aquest article m’agradaria compartir amb vosaltres el meu punt de vista sobre aquesta qüestió, amb la intenció d’ajudar-vos a calmar aquest neguit que fa que estigueu preocupats per l’educació dels vostres fills/es.
Per què podeu estar tranquils?
Tot i que els nostres fills i filles han deixat d’anar a l’escola/institut, això no significa que hagin deixat d’aprendre. De fet, estan aprenent molt.
Els aprenentatges no s’adquireixen només assistint a les aules fent fitxes, excercicis o exàmens. De fet, els aprenentatges més signficiatius són els aprenentatges que es fan de manera vivencial.
La situació que estem vivint actualment és una vivència molt important que està possibilitant que els nostres infants i adolescents adquireixin aprenentatges molt significatius que els permetran créixer com a persones.
Què estàn aprenent els nostres fills/es?
La situació actual que estem vivint està ensenyant als nostres fills/es una gran varietat d’aprenentatges.
Què podem fer per aprofundir en aquests aprenentatges?
La situació actual ens està ensenyant molt a grans i petits. Per possibilitar que els infants i adolescents adquireixin aprenentatges significatius a partir de les vivències, és important que els pares/mares:
- Mantinguem converses amb els nostres fills/es en les que reflexionem sobre el que estem vivint.
- Ensenyem als nostres fills/es a identificar les seves emocions i gestionar-les.
- Aprenguem a gaudir d’estones d’estar junts amb els nostres fills.
- Ensenyem als nostres fills i filles a crear bons vincles familiars.
- Mirem les notícies amb els nostres fills/es i els ensenyem a estar al dia de l’actualitat.
- Ensenyem als nostres fills/es a fer les tasques de la llar.
- Gaudim de bones estones de joc amb els nostres fills i filles.
- Ensenyem als nostres fills/es a autocontrolar-se i tenir un bon comportament.
- Possibilitem que els nostres fills/es puguin deixar anar la seva creativitat.
- Ensenyem als nostres fills/es a ser responsables de les seves tasques i del seu aprenentatge.
Conclusió
La situació actual ens ofereix una oportunitat per aturar el ritme frenètic al que estem sotmesos en el nostre dia a dia. És el moment de gaudir de la familia a casa.
No ens preocupem tant pels aprenentatges acadèmics que s’han dificultat perquè els nens i nenes no poden anar a l’escola i l’institut. Aprofitem la situació actual per potenciar altres aprenentatges que permetran als nostres fills i filles créixer com a persones.
Cal que tinguem present que els nostres fills hauran après molt durant el confinament, tant o més que a l’escola.
Hi estàs d’acord? Afegiries algun altre aprenentatge? Et convido a deixar un comentari. Moltes gràcies 😉
M’agrada molt aquest article, vaig a compartir amb els companys. Gràcies!
Hola Emili,
Moltes gràcies per les teves amables paraules i per compartir l’article.
Espero que pugui ser útil en aquests moments difícils.
Ànims i cuideu-vos molt.
Nati
Hola Nati,
si que estic d’acord amb el que dius, però en part. Per què com molt bé saps hi ha molt tipus de famílies, precisament a les que els aniria molt bé sentir els teus comentaris, potser no tenen els mitjans personals, tecnològics, etc perquè per acompanyar els seus fills/es des de la concepció que tens i que comparteixo plenament.
Fa dies que a mi em preocupa molt totes aquestes famílies que tenen els fills a casa, que no tenen necessitats bàsiques cobertes, que no disposen de recursos, rutines que permeti que els seus fills/es continuïn fent activitats més o menys acadèmiques… Per tant, ara més que mai, per un determinat nombre de famílies és important que mestres i tutors/es s’hi puguin fer present d’alguna o altra manera, oferint el seu suport. La tecnologia ho posa fàcil, i si més no mòbil i whatsapp les famílies que més dificultats tenen poden agrair que l’escola els faci costat i els ofereixi recursos. Si tens alguna iniciativa, bona pràctica d’escoles que s’estiguin aproximant als seus alumnes oferint un suport emocional, tutoritzant als seus alumnes, oferint algunes idees a les famílies, fent un seguiment diferent, t’ho agrairé molt. Hi ha una realitat que crec que se’ns escapa, i és la que a mi em preocupa i molt, la de tots aquells infants que per les circumstàncies socials i econòmiques patiran els efectes més immediats d’aquesta crisi sanitària on la desigualtat social es farà encara més evident. L’escola, des d’aquesta altra manera d’estar convindria que es repensés per no contribuir en incrementar encara més aquesta “bretxa social”, i repensar el paper de mentoratge i de tutorització per aquells/es que ho tenen més complicat. Gràcies per la teva atenció i per la riquesa pedagògica i didàctica de tot el que proposes. Des de casa tenim la sort i el gran privilegi de poder-ho gaudir.
Hola Sandra,
Moltes gràcies per escriure el comentari i per compartir la teva opinió.
Estic molt d’acord amb les teves paraules, hi ha molts tipus de famílies i molts tipus de cases. Jo també estic preocupada per les famílies que viuen amb situacions més desfavorides, les famílies amb relacions conflictives, les famílies amb pocs recursos, les famílies que viuen en cases molt petites. Aquestes famílies viuran el confinament del Coronavirus amb moltes més dificultats que les famílies amb situacions més favorables.
Sé que hi ha escoles que tenen en compte que les famílies dels seus alumnes no disposen d’ordinadors i estan buscant la manera de fer arribar fitxes via correu postal a les famílies.
És complicat poder donar resposta a totes les famílies, però cal intentar-ho.
Jo des del meu blog intento afegir el meu granet de sorra i intento plantejar recursos i propostes d’activitats que els infants puguin fer disposant només del mòbil.
Esperem poder trobar la manera de poder arribar a tots els tipus de família perquè tothom pugui viure el confinament de la millor manera possible.
Altre cop moltes gràcies Sandra.
Cuida’t molt i ànims.
Nati
No es tracta només de facilitar dispositius i material per l’aprenentatge sinó de vincle, de que l’escola s’acosti i faci suport a les famílies més vulnerables. Alguna bona pràctica en aquest sentit que ens pugui ajudar?
Hola Anna,
Estic molt d’acord amb el que comentes, no es tracta de preparar tasques pels alumnes sinó de crear vincles amb els infants i les famílies. Ningú diu que sigui fàcil però segur que trobarem la manera.
Ànims i cuida’t molt.
Nati
Totalmente de acuerdo..
Hola Yamileth,
Muchas gracias por escribir el comentario. Te lo agradezco mucho.
Cuidaros mucho.
Seguimos en contacto.
Nati
Totalment dacord amb les teves paraules. Tot això que està passant, a la fi, és un aprenentatge de vida en el qual tots estem aprenent.
Espero que tothom pugui treure el profit positiu de tot plegat.
Hola Vanessa,
Moltes gràcies pel comentari.
Estic molt d’acord que és un aprenentatge de vida. Espero que aprenguem de l’experiència i en sortim reforçats.
Ànims i cuida’t molt.
Nati
Nati una reflexió súper. Gràcies. Un projecte de vida
Hola Maria,
Moltes gràcies per escriure el comentari, t’ho agraeixo molt.
Estic molt d’acord amb les teves paraules.
Una abraçada.
Nati
Bona nit!
Molt ben expossat el que ens està passant amb aquesta situació tant increïble que ens ha tocat viure.
Jo soc del grup dels patidors per l’aprenentatge dels meus fills.
Al principi molts nervis per intentar ajudar i a l’hora fer entendre que no estem de vacances sinó en una situació molt especial.
Poc a poc hem anat millorant, només cal que tots posem de la nostra part.
Els professors amb els seus deures, fantàstics!
I ara aquests consells també molt ben vinguts!
Moltes gràcies
Salut
Hola Eva,
Moltes gràcies per escriure el correu electrònic i per les teves amables paraules, te les agraeixo molt.
És normal i comprensible que ens preocupem per l’educació dels nostres fills/es. Actualment estem vivint una situació molt extraordinària.
Va bé parar i pensar per adonar-nos que, malgrat la duresa de la situació que vivim, és una oportunitat d’aprenentatge molt important pels nostres fills i filles.
Esperem que d’aquesta vivència en sortim tots reforçats.
Ànims i cuida’t molt.
Nati
Totalmente da cuerdo y
Moltes gracies
Buenos días Fatou,
Muchas gracias a ti por escribir el comentario, te lo agradezco muho.
Espero que los artículos del bloc te puedan ser útiles.
Ánimos y cuidaros mucho.
Nati
Hola Nati,
moltíssimes gràcies pel recull de recursos amb els que sempre ens sorprens i ens facilites la feina. Ara més que mai t’agraeixo la feina que fas.
Cuidar-se per poder cuidar!!!
Marta
Bon dia Marta,
Moltes gràcies per les teves amables paraules. Les agraeixo moltíssim.
M’encanta el que dius: “Cuidar-se per poder cuidar!!!”
Tots podem col·laborar, d’alguna manera o altre, per ajudar en aquests moments difícils. Esperem aviat recuperar la normalitat.
Ànims i cuida’t molt 😘
Nati
Totalmente de acuerdo mochas gracias!!!
Buenas noches,
Muchas gracias por escribir el comentario.
Espero que el blog te sea útil.
Ánimos y cuidaros.
Nati
Hola Nati,
estic d’acord amb els teus consells però no ens oblidem de les famílies amb fills discapacitats amb TEA. Ens pots ajudar amb algun recurs. Moltes gràcies.
M. Pilar
Bon dia Pilar,
Moltes gràcies per escriure el comentari.
Intento aportar recursos variats que us puguin ajudar, però és evident que cada família teniu les vostres realitats i que cada infant té les seves necessitats, interessos i gustos.
Soc mestra d’educació especial i sé que els infants amb TEA poden ser molt diferents. Així que sense conèixer el teu fill se’m fa difícil poder-te orientar perquè no sé quines són les seves necessitats i els seus interessos. Em sap molt de greu. Si vols m’escrius per privat i t’intento orientar més. El meu correu electrònic és natibergada@gmail.com
En parlem. Moltes gràcies. Ànims i cuideu-vos.
Nati
Nati,
Senzillament et vull felicitar per tota aquesta feinada que fas. Gràcies als teus posts ajudes a moltes persones i el més important, ens fas reflexionar molt: en nosaltres,en els nostres i en els més propers i no tant propers. Comparteixo moltes de les inquietuds dels remitents.
Moltes gràcies i molts d’ànims.
Elena CLL
Hola Elena,
Moltíssimes gràcies per les teves amables paraules. Te les agraeixo MOLTÍSSIM!!
Espero poder donar un cop de mà en aquests moments difícils.
Ànims i cuida’t molt.
Una gran abraçada.
Nati